loading...
مجله وبلاگی | بروز ترین مجله اینترنتی
وبلاگی بازدید : 640 پاییز 1391 نظرات (0)
مردها به دليل مختلف دچار ريزش مو مي‌شوند؛ مثل زندگي پر استرس، عدم تعادل هورمون‌ها و تغذيه نامناسب. گاهي اوقات ريزش موها باعث احساس نوميدي در مردان مي‌شود، به همين دليل سراغ انواع محصولات و مواد تقويت كننده موها مي‌روند و معمولا نتيجه‌اي هم عايدشان نمي‌شود. يكي از بهترين و مناسب‌ترين روش‌ها براي برطرف كردن اين مشكل، روش كاشت مو است. اما چه دلايلي باعث افزايش ريزش مو در آقايان مي‌شود:

استرس
همه ما در زندگي تنش‌ها و نگراني‌هايي را تحمل مي‌كنيم و نوع و سبك زندگي ما تاثير مستقيمي روي موهاي‌مان دارد.
ريزش موي زياد در آقايان معمولا در اثر تنش‌ها و نگراني‌ها به وجود مي‌آيد. اگر روش زندگي خود را كمي تغيير دهيد، شب‌ها بهتر بخوابيد، تغذيه سالمي را دنبال كنيد و از مصرف مشروبات الكلي و سيگار بپرهـيـزيـد، تـغـييرات چشمگيري در موهاي‌تان خواهيد داد.

سيگار كشيدن

همه مي‌دانيم كه سيگار كشيدن عوارض بسيار زيادي دارد كه بايد ريزش موها را نيز به آنها اضافه كرد. سيگار كشيدن باعث مي‌شود رگ‌هاي خوني بدن جمع شوند و اين انقباض مانع از رسيدن خون كافي به موها مي‌شود و در اثر نرسيدن خون و اكسيژن كافي، برخي از موها مي‌ميرند.
بقیه در ادامه مطلب . . .

تغذيه
تغذيه نقش مهمي در ريزش موها ايفا مي‌كند. هر چه مواد مغذي متعادل و متنوع بخوريد، موهاي سالم‌تري خواهيد داشت تغذيه سالم باعث ضخيم‌تر شدن تارهاي موها مي‌شود. مصرف برخي مكمل‌ها و مولتي ويتامين‌ها در صورت نياز بدن نيز به افزايش سلامت موها كمك مي‌كند.

درمان

نكات مهم: برخي داروهاي گياهي كه حاوي روي، منيزيم، آهن و ويتامين E هستند، كمك زيادي به كاهش ريزش موها مي‌كنند. مينوكسيديل، نام يك لوسيون است كه اگر به كف سر ماليده شود، ريزش موها را كاهش مي‌دهد. پروپسيا، جديدترين دارو براي رفع ريزش موهاست.
روش‌هاي درمان خانگي: با در نظر گرفتن عوامل اصلي مثل ژنتيك، تغذيه، روش زندگي و استاندارد ريزش مو، مي‌توان تا حدودي با روند ريزش زياد موها مقابله كرد. براي آنكه ريزش موهاي‌تان را كنترل كنيد: 1- استفاده از يك داروي طبيعي: براي تهيه يك داروي گياهي موثر جهت مقابله با ريزش موها در خانه، مي‌توانيد مقداري برگ حنا را بجوشانيد (در روغن خردل) و بعد از سرد شدن از صافي عبور داده و چند قطره از عصاره به دست آمده را در روغن نارگيل بريزيد و با هم تركيب و از آن براي ماساژ موها و كف سر استفاده كنيد. اين دارو تاثير زيادي در جلوگيري از ريزش موها دارد. 2- برنامه غذايي مناسب براي ريزش موها: يك رژيم غذايي مناسب براي جلوگيري از ريزش بيشتر موها، بايد حاوي مواد مغذي كه مورد نياز موها است باشد. به همين دليل توصيه مي‌شود از دانه‌ها و آجيل‌ها بيشتر استفاده كنيد (مثل بادام و بادام زميني) و در كنار آنها سبزيجات برگدار مثل اسفناج و كلم بروكلي و بنشن‌ها و پروتئين‌كه مورد نياز بدن مي‌باشد نيز بيشتر بخوريد. به طور كلي، غذاهايي كه حاوي پروتئين و آهن بيشتري هستند، به سلامت پوست سر و موها كمك بيشتري مي‌كنند. در كنار آنها از مكمل‌ها نيز استفاده كنند. مصرف مرتب آب مركبات باعث مي‌شود ميزان ويتامين C بدن به حد متناسب برسد. مولتي ويتامين‌ها، بتاكاروتن، ويتامين B كمپلكس و ويتامين E همراه با مقدار مورد نياز روي و آهن نيز ضمن تضمين سلامت موها و پوست سر، از ريزش غير عادي موها نيز جلوگيري مي‌كنند.

عدم تعادل هورمون‌ها

يكي ديگر از دلايل ريزش موها، عدم تعادل هورمون‌هاي بدن است. مثلا تيروئيد كم كار باعث كاهش قابل توجه موها مي‌شود.

مصرف داروها
مثلاً مصرف برخي از داروها و داروهاي هورموني كه براي افزايش توده عضلاني بدن، كه در بعضي از ورزشكاران استفاده مي‌شود و داروهاي شيمي درماني باعث افزايش ريزش مو مي‌شود و همچنين برخي از داروها، مثل داروهاي ضد افسردگي باعث افزايش ريزش موها مي‌شوند. يكي از عوارض داروهاي رقيق كننده خون، افزايش ريزش موها است.

استفاده از ژل‌هاي مو
ژل‌هاي مو از شايع‌ترين وسايل آرايشي موهاست و افراد بسياري از آنها استفاده مي‌كنند؛ در حالي كه دانسته‌هاي كمي در مورد ژل‌ها و مراقبت از موها در برابر انواع آنها وجود دارد.
ماهيت شيميايي:

ژل‌هاي مو به طور اساسي از محصولات شيميايي هستند؛ ولي بايد در آنها از تركيبات طبيعي استفاده كرد تا دست كم هنگام استفاده، مراقبت بيشتري از كف سر و موها شود. ژل‌هايي كه حاوي مقدار زيادي الكل در تركيبات خود هستند، براي كساني كه استفاده بيشتري از ژل مي‌كنند، نامناسب‌اند، زيرا باعث خشكي پوست سر و از بين رفتن رطوبت آن مي‌شوندو به همين ترتيب ريشه موها كم‌كم ضعيف‌تر مي‌شود. برخي از ژل‌هاي بي‌كيفيت حتي باعث پوسته پوسته شدن كف سر و ريزش بيشتر موها نيز مي‌شوند.

مرطوب‌كننده‌ها
كارشناسان معتقدند كه پسرها و البته مردان بايد روزانه پوست خود را با مرطوب‌كننده‌ها مرطوب كنند، حتی اگر پوست چرب داشته باشند. در افرادی که پوست چرب دارند باید از محصولات فاقد چربی استفاده شود. استفاده از محصولاتی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین E و کوآنزیم Q10 مي‌باشند، در جلوگیری از پیری پوست مؤثرند.

تغذیه مناسب
توصیه مي‌شود در رژیم غذایی، استفاده از غذاهای چرب و سرخ شده کاهش یابد و استفاده از سبزی‌ها و میوه‌های تازه افزایش یابد. مواد غذایی زیر برای سلامت پوست پسرهای نوجوان مناسبند: تمشک، اسفناج، ماهی، سیب‌زمینی شیرین، غلات و سالاد.

اصلاح صورت
بهتر است اصلاح صورت بلافاصله بعد از بیدار شدن انجام نشود و بعد از برطرف شدن پف و خواب آلودگی صورت انجام شود. برخی ازكرم‌ها یا فوم‌هاي اصلاح حاوي مواد شيميايي همچون سديم لوريل سولفات هستند كه پوست را خشك و تحريك‌پذیر مي‌‌‌كند و استفاده از تيغ و برداشت سلول‌هاي مرده پوست باعث تشديد اين تحريك‌ها و افزايش اثرات منفي اين تركيبات مصنوعي مي‌شود. کرم‌های اصلاح که حاوی ویتامین A هستند احساس سوزش و خشکی پوست ناشی از اصلاح را کاهش مي‌دهند. هنگامي كه پوست صورت پسرها اصلاح مي‌شود، سريع‌تر و راحت‌تر هر ماده‌‌اي را كه روي آن قرار گيرد، جذب مي‌‌كند؛ بنابراين بهتر است بعد از اصلاح صورت از آنتي‌‌‌اكسيدان‌هاي طبيعي و مرطوب‌كننده‌ها استفاده كنيد. اگر تمایل به استفاده از کرم‌ها یا محصولات بعد از اصلاح دارید، از محصولات بدون الكل استفاده كنید. الكل موجب بي‌آبي و خشكي پوست مي‌شود.

مراقبت از مو
 پوست سر پسرها، يكي از اولين مناطقي است كه تحت تأثير سبوم اضافي قرار مي‌گيرد. مالاسزيا، که نوعی قارچ است روي پوست انسان زندگي مي‌کند و از سبوم اضافي پوست تغذيه مي‌كند. علي‌رغم اينكه مردها به دليل توليد سبوم زياد بايد داراي پوست چرب و روغني‌تري باشند، ولي در تعدادی اين موجودات زنده موجب تحريك‌پذيري، پوسته ‌پوسته شدن و خارش پوست سر آنها مي‌شوند. به اين دسته از مردان توصيه مي‌شود از شامپوهایي استفاده كنند كه توليد سبوم اضافي را كاهش دهد. مثل شامپوهای مخصوص موی چرب یا شامپوهای ضد شوره، البته استفاده از این شامپو‌ها باید تحت نظارت پزشک باشد. استفاده ازموادی مثل مريم گلي، رزماري و جلبك‌هاي دریايي مثل لاميناريا که با راديكال‌هاي آزاد مبارزه مي‌كنند، در شامپوها و محلول‌های تقویت کننده مو کمک کننده است.
 

نظافت ناخن‌ها

آيا پسر و همسر شما نيز علاقه دارند ناخن‌هايش را مانيكور و تميز كنند، ولي اين امكان را ندارند؟ آنها با استفاده از تركيبات طبيعي به راحتي مي‌توانند اين كار را در منزل انجام دهند، فقط كافي است كمي نمك دريايي را با روغن زيتون و يا روغن بادام مخلوط كنند و ناخن‌ها را با آن دو بار در هفته ماساژ و شستشو دهند. نوشيدن مقادير زيادي آب و يك رژيم غذایي سالم نيز به بازسازي سلول‌ها كمك بسزايي مي‌كند


منبع: دنیای سلامت

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
تفریحی
پیشنهاد 2






اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    جنسیت شما ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3266
  • کل نظرات : 77
  • افراد آنلاین : 41
  • تعداد اعضا : 53
  • آی پی امروز : 295
  • آی پی دیروز : 659
  • بازدید امروز : 3,050
  • باردید دیروز : 6,416
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,050
  • بازدید ماه : 111,341
  • بازدید سال : 655,458
  • بازدید کلی : 7,010,985
  • پخش زنده فوتبال
    مطالب پربازدید
    بازی انلاین مجله