loading...
مجله وبلاگی | بروز ترین مجله اینترنتی
وبلاگی بازدید : 732 پاییز 1390 نظرات (1)



پوست انسان تقریبا وسیع ترین عضو بدن است و عملکرد های مختلفی مثل حفاظت و کنترل دمای بدن و جلوگیری از نفود میکروب به درون بدن را دارد. چند عامل، پوست را تحت تأثیر می گذارند و باعث تغییر شکل آن می شوند. یکی از این موارد آکنه پوست است که ما در مطلب زیر به توضیح آن پرداخته ایم. به طور معمول لک و جوش های پوستی در دوران بلوغ خود را نشان می دهند اما باید بدانید که شمار قابل توجهی از مردان و زنان هم در معرض این مشکل قرار می گیرند. اگر چه اینطور گفته می شود که آکنه از تغییرات هورمونی به وجود می آید اما باید درنظر داشت عوامل دیگری مثل چگونگی عملکرد کبد، ترشحات سمی روده و برنامه غذایی نیز نقش مهمی را در سلامت پوست ایفا می کنند. در این جا نگاهی به تاثیرات این عوامل می اندازیم.

بقیه در ادامه مطلب ...

● هــورمـون هـــای مردانه پوست زنانه

 

پوست از چندین لایه تشکیل شده است و آکنه پوستی روی غدد چربی لایه بیرونی پوست تاثیر می گذارد. این غدد چربی تولید می کنند و ترکیبی از موم و روغن می سازند که باعث چرب شدن لایه بیرونی پوست می شود و از رسیدن میزان آب کافی به آن جلوگیری می کند، بنابراین چربی از طریق منافذ به سطح پوست می رسد. هورمون های جنسی مرد و زن روی غدد چربی اثر می گذارند. تستوسترون که نوعی هورمون مردانه است فعالیت غدد را تحریک می کند و در همین حال میزان هورمون های زنانه را کاهش می دهد. از آن جایی که خانم ها اغلب از قرص های ضدبارداری به عنوان روش درمانی برای از بین بردن آکنه استفاده می کنند این قرص ها تنظیم هورمونی آنها را از بین می برد.

 

تستوسترون سلول هایی به اسم کراتین که زیر منافذ پوست جمع می شوند و پروتئین تولید می کنند را تحریک می کند. در حقیقت می توان گفت که آکنه پوست زنان و مردان به دلیل میزان بالای تستوسترون است. در نتیجه مقدار چربی زیادی روی پوست ایجاد می شود البته این موضوع برای افرادی که پوستی چرب دارند مشکلی ایجاد نمی کند، مشکل اصلی وقتی به وجود می آید که مقدار زیاد تستوسترون باعث تولید بیش از حد کراتین در منافذ پوست می شود بنابراین روزنه ها از چربی پر و بسته شده و منجر به التهاب و متورم شدن منافذ می شوند. چنین سوراخ های چربی متورمی به راحتی در معرض باکتری و آلودگی قرار می گیرند و در همان حالت باقی می مانند که نتیجه آن کورک ها و جوش های چرکی است که روی پوست پدیدار می شود و به سختی از بین می رود و به علاوه زخم و فرورفتگی نیز بر جای می گذارد.

 

 

● چرا نباید قهوه شیرین بخورید

 

تستوسترون عامل محرک جنسی است و در انسان ایجاد احساس انگیزه و هیجان می کند، این هورمون به انسان انرژی می دهد و حس رقابت ایجاد می کند. چند عامل محیطی و غذایی باعث افزایش میزان تستوسترون می شوند. اضطراب طولانی مدت و ناتوانی غدد فوق کلیوی از جمله این عوامل محسوب می شوند به علاوه ، قند، چربی زیاد و جذب کافئین نیز موجب بالارفتن این هورمون می شود، انجام ندادن تمرین های قلبی ـ عروقی باعث کاهش ماده ای به نام گلبول حامل هورمون جنسی می شود و این ماده تستوسترون را در خون حمل می کند، حتی با وجود کم بودن این ماده باز هم تولید تستوسترون افزایش می یابد. برای درمان آکنه پوست به شما پیشنهاد می کنیم نکاتی را رعایت کنید. سعی کنید اضطراب و استرس خود را کم کنید و از مصرف کافئین، چربی اشباع شده و قند پرهیز کنید و در عوض تمرینات ورزشی مخصوص خود را انجام دهید.

برای درمان آکنه پیشنهاد می کنیم اضطراب و استرس خود را کم کنید و از مصرف کافئین، چربی اشباع شده و قند پرهیز کنید و در عوض تمرینات ورزشی مخصوص خود را انجام دهید.

 

 

● آژیرقرمز کبدی

 

وقتی سموم از یک منبع خارجی وارد بدن یا توسط فعالیت های روزانه سلولی تولید می شوند بدن این سموم را به کبد می فرستد تا دفع یا خنثی شوند. جالب است بدانید که کبد ۴۰۰ کار در بدن انجام می دهد که مهم ترین آن دفع سموم از بدن است. اگر میزان سموم در بدن شما بالا باشد، کبد در اثر فشار زیاد از کار می افتد. در نتیجه بدن به دنبال عضو دیگری از خود می گردد تا سریعا سموم را از بدن خارج کند. ۲ راه دیگر برای مسمومیت زدایی وجود دارد. شش ها و پوست.

اگر دچار آکنه پوستی شدید، این احتمال وجود دارد که کبد تان ضعیف شده باشد در نتیجه سموم زیادی وارد بدن می شود و علائم آن از طریق پوست، خود را نشان می دهند. توجه داشته باشید که با انجام کارهایی مثل داشتن رژیم غذایی سالم و روش زندگی مناسب، نوشیدن زیاد آب و استفاده از سونا و استخر، می توانید به خروج سموم از بدن تان کمک کنید.

 

 

● چه کارهایی برای درمان بیماری کاندیدا می توان انجام داد؟

 

▪ خوردن مواد مخمری مثل قارچ، سس سویا، سرکه یا عصاره گوشت پنیر را کم کنید.

▪ غذاهایی که قند بالایی دارند مثل کیک، بیسکویت، آب نبات، پودینگ و شکلات را کنار بگذارید این مواد خوراکی باعث تشدید بیماری کاندیدا می شوند. خوردن ماست که در باکتری روده تاثیر مثبت دارد را افزایش دهید.

 

▪ سعی کنید سبزی های تازه مانند پونه، رزماری و آویشن را بیشتر بخورید چون خاصیت آن ها ضدقارچ است.

 

● آنتی بیوتیک، شمشیر دولبه

شیوه امتحان و آزمایش شده درمان آکنه استفاده از قرص های ضدبارداری و استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک هاست. بسیاری از بیماران می گویند، این روش درمانی به آنها کمک کرده اما حقیقت این است وقتی برای مدتی خوردن داروها را کنار می گذارند آکنه با همان شدت قبل روی پوست شان ظاهر می شود. استفاده از قرص های ضدبارداری وآنتی بیوتیک باعث نامتعادل ساختن باکتری و پروبیوتیک ها در روده می شود. در مدتی که از دارو استفاده می کنید همه چیز مرتب است اما وقتی مصرف دارو را کنار می گذارید، تنظیم هورمون ها به هم می خورد و اغلب منجر به رشد قارچی به اسم کاندیدا می شود.

 

 

این بیماری موجب التهاب و زخم روده می شود و به دنبال آن علائمی مثل ناراحتی های گوارشی مثل نفخ و باد معده، یبوست و کم کاری روده، سردرد، افزایش قند و آکنه پوستی را در بر دارد. بیماری قارچی کاندیدا میزان بالایی از سم روده را تولید می کند و به همین دلیل آکنه پوست شدت می یابد. متأسفانه بسیاری از مبتلایان به سراغ روش های قدیمی می روند و از این راه نتیجه نامطلوب می گیرند. ولی خبر خوب این است که بیماری کاندیدا از طریق برنامه غذایی سالم و درمان های طبیعی ضدمیکروب بهبود می یابد.

 

● شیرموز ممنوع

▪ خوردن مواد غذایی که باعث تشدید یبوست می شوند مثل تخم مرغ، گوشت قرمز، پنیر، شیر و موز را کم کنید.

 

▪ سعی کنید از گیاهان قابل هضم مثل جو، سبوس گندم، عدس، حبوبات، میوه تازه و سبزی ها استفاده کنید.

▪ در وقت غذا اگر مشغول انجام کاری هستید یا با تلفن صحبت می کنید، دست از ادامه دادن آن کار بردارید و غذای تان را با آرامش میل کنید.

 

▪ با خوردن میوه های مغزدار، گیاهان و سبزی های تازه ارزش غذایی خود را بالا ببرید.

هفته ای یک بار بیشتر تن ماهی نخورید

▪ سعی کنید غذاهایی که حاوی مواد مصنوعی، افزودنی، نگهدارنده و رنگ های خوراکی هستند را نخورید.

 

▪ حداقل ۲ لیتر آب تصفیه شده در روز بنوشید.

▪ از دویدن و انجام تمرینات ورزشی در خیابان های شلوغ و پر ترافیک که هوا آلوده است پرهیز کنید.

 

▪ خوردن تن ماهی را به یک بار در هفته کاهش دهید چون احتمال وجود مواد سمی فلزی در آن زیاد است.

 

● مولتی ویتامین های پوستی چه کاربردی دارند؟

ویتامین A باعث می شود سلول های زنده پوست رشد طبیعی داشته باشند و به علاوه باعث رشد جدید لایه های پوستی نیز می شود. این ویتامین دارای ایمنی خاصی برای غشای مخاطی و سطح پوست بدن است و جزو ویتامین های مفید به شمار می آید که بر سلامت پوست تاثیر می گذارند.

 

روغن ماهی، تخم مرغ و ماست مواد خوراکی هستند که ویتامین A دارند همچنین بتاکاروتن و ویتامین A در میوه های زرد یا نارنجی رنگ و همچنین سبزی ها یافت می شوند.

ویتامین C در تولید کلاژن و الاستین، ۲ ترکیب پروتئینی پوست که پیوند سلول های پوستی را قوی می کنند، کمک می کند. به علاوه این مواد مغذی ساختار ایمنی محکمی است که در سلامت پوست بسیار موثر است. ویتامین C در مواد خوراکی مثل میوه ها، مرکبات، فلفل، گل کلم، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین و کیوی یافت می شود.

 

گلوتامین، نوعی اسید آمینه است که با هماهنگ ساختن میزان قند خون و کم کردن اضطراب تاثیر سودمندی روی سلامت روده می گذارد، به طور طبیعی این ماده در ماهی، گوشت و مواد غذایی مکمل پیدا می شود.

ویتامین A به بهبود و التیام زخم کمک کرده به علاوه از بروز عفونت نیز جلوگیری می کند و در تنظیم هورمون ها موثر است.

 

 

● روده شما هم به پوست تان ربط دارد

 

یکی از عواملی که موجب کار بیش از حد کبد می شود روده سمی یا کم کاری روده هاست. اگر از یبوست رنج می برید احتمالا روده شما غذا را به درستی هضم نمی کند بنابراین غذا در روده ثابت باقی می ماند و حرکت نمی کند.

هر چقدر که روده شما کار نکند سم بیشتری وارد بدن تان می شود. در واقع روده وقتی سالم است که در زمان عبور غذا از دهان تا مجرای گوارشی مواد زائد را دفع کند. زمان هضم غذا برای یک انسان سالم بین ۸ تا ۱۴ ساعت است. می توانید با خوردن مقدار زیادی ذرت شیرین یا چغندر، مدت هضم غذا در روده خود را اندازه بگیرید (دفع این مواد از روی ظاهر مدفوع کاملا مشخص است) زمان خوردن غذا را یادداشت کنید و سپس وقتی آن را دفع کردید به مدت هضم غذا پی ببرید.

 

 

در حقیقت از زمانی که شما غذا را قورت می دهید تا وقتی که آن را دفع می کنید مدت هضم غذا در روده شما محسوب می شود باید در روز یک یا ۲بار روده خود را تخلیه کنید اگر این قضیه برای شما کمتر اتفاق می افتد، بدانید که سم روده شما بیش از حد تولید می شود و به کبدتان آسیب وارد می کند. کم کاری غده تیروئید، کمبود مواد غذایی، آنزیم سوءهاضمه، خوردن غذا در شرایطی که مضطرب هستید، کمبود منیزیم یا رژیم غذایی نامناسب مثل نخوردن غذای کافی و نوشیدن مقدار ناچیز آب، از جمله دلایلی هستند که باعث یبوست و مسمومیت روده می شوند. به محض اینکه روده شما به طور طبیعی مواد زائد را تخلیه کند می توانید اثر مثبت آن را روی پوست خود حس کنید. البته ممکن است زمانی طول بکشد شما متوجه این تغییرات شوید. سلول های جدید حدود ۱۲ هفته طول می کشد خود را از لایه غشای میانی، روی پوست برسانند. در طول این زمان صبور باشید تا همه اثرات خوب را روی پوست تان ببینید.

 

صبحانه را فراموش نکنید و یک دفعه سراغ ناهار نروید، روزتان را با صرف صبحانه ای مناسب و حاوی پروتئین و ترکیبات کربوهیدرات شروع کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
تفریحی
پیشنهاد 2






اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    جنسیت شما ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3266
  • کل نظرات : 77
  • افراد آنلاین : 35
  • تعداد اعضا : 53
  • آی پی امروز : 595
  • آی پی دیروز : 646
  • بازدید امروز : 4,139
  • باردید دیروز : 4,803
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 40,594
  • بازدید ماه : 106,014
  • بازدید سال : 650,131
  • بازدید کلی : 7,005,658
  • پخش زنده فوتبال
    مطالب پربازدید
    بازی انلاین مجله