loading...
مجله وبلاگی | بروز ترین مجله اینترنتی
وبلاگی بازدید : 380 پاییز 1392 نظرات (0)

اگر مشکل خواب داريد و يا هنگام قاعدگي دچار افسردگي مي شويد، قبل از مصرف هر نوع دارويي به رژيم غذايي خود توجه کنيد؛ زيرا تمام عملکرد بيولوژيکي بدن تحت تأثير رژيم غذايي قرار مي گيرد.

پاسخ به اين سوالات که چه چيزي بخوريم و چه زمان مصرف کنيم، از اهميت ويژه اي برخوردار است.


مشکل: نفخ

راه حل: به نقل از سايت «Prevention»، هنگامي که احساس نفخ مي کنيد، شايد تمايلي نداشته باشيد که غذايي آبکي بخوريد؛ اما خوردن هندوانه، خيار و کرفس بهترين راه براي دفع سموم از بدن است.

به گفته متخصصان، مصرف مواد غذايي آبدار به روند رقيق شدن خون و ادرار کمک مي کند و از اين طريق بدن، مي تواند آب و سديم اضافه را دفع کند.


مشکل: بدخلقي

راه حل: صبحانه بخوريد

افرادي که بعد از بيدار شدن از خواب، صبحانه ميل مي کنند، طي روز عملکرد و خلق و خوي بهتري دارند. در حالي که افرادي که صبحانه نمي خورند، تا رسيدن ظهر احساس خستگي مي کنند. يک صبحانه کامل شامل غلات سبوس دار براي تأمين گلوکز، پروتئين براي رفع گرسنگي و ثابت نگه داشتن قندخون و ميوه يا سبزي غني از آنتي اکسيدان است.

راه حل دوم: مصرف سلنيم

اين ماده معدني موجود در ماهي تن، تخم مرغ و گوشت بوقلمون، ثاثير مثبتي روي خلق و خوي فرد مي گذارد. زناني که با کمبود اين ماده معدني مواجه هستند به افسردگي مستعدترند. اما چرا؟ زيرا سلنيم در توليد هورمون هاي تيروئيد که روي خلق و خو و سوخت و ساز بدن تأثير مي گذارد، نقش حياتي دارد.


مشکل: ناراحتي پوستي

راه حل: پياز مصرف کنيد

آنتي اکسيدان سبزيجات غني از سولفور، التهابي را که به آکنه منجر مي شود، از بين مي برد. سولفور موجود در تره فرنگي، پياز و پيازچه، مولکول سم زدايي به نام گلوتاتيون توليد مي کند که بروز آکنه را در افراد مستعد کاهش مي دهد. اين آنتي اکسيدان در مواد خام يا نيم پز بيشتر است. فولات، ويتامين B6 و B12 (مکمل ها) نيز در افزايش ميزان گلوتاتيون موثر است.


مشکل: خستگي در مسافرت هوايي

راه حل: هنگام مسافرت چيزي نخوريد تا دچار سردرد، بي قراري و ناراحتي معده نشويد. پرهيز از خوردن قبل از رسيدن به مقصد، راز مقابله با خستگي ناشي از مسافرت هاي هوايي است. زيرا خوردن همانند روشنايي و تاريکي روي چرخه بيولوژيکي بدن تأثير مي گذارد.

حين پرواز از غذا خوردن پرهيز کنيد، اما مصرف آب را افزايش دهيد. ساعت خود را به ساعت محلي مقصد تنظيم و در ساعت ۷صبح صبحانه سرشار از پروتئين مصرف کنيد. هرچند در پي غذا نخوردن، انرژي ذخيره شده بدن از بين مي رود، اما خوردن پروتئين در صبح روز بعد به بدن کمک مي کند تا کمبود انرژي جبران شود.


مشکل: اختلال خواب

راه حل: آخر شب چيزي بخوريد

اگرچه همواره گفته مي شود که در آخر شب نبايد چيزي خورد اما گاهي براي ايجاد خواب لازم است خوراکي مصرف شود. گرسنگي باعث عصبي شدن فرد مي شود. براي اين که بتوانيد آرام بخوابيد بايد گرسنگي تان را رفع کنيد. خوب است نيم تا يک ساعت قبل از خواب يک خوراکي حاوي کربوهيدرات مانند پنير و کراکرهاي سبوس دار، بادام يا موز، ميل کنيد. از آن جا که هنگام شب روند سوخت و ساز قندها آرام تر است، مصرف کربوهيدرات پيچيده مانند غلات سبوس دار، انتخاب خوبي است.

راه حل دوم: گيلاس را به برنامه غذايي خود اضافه کنيد

بررسي هاي اخير روي افراد مبتلا به بي خوابي مزمن نشان مي دهد، مصرف يک تا ۲ليوان آب گيلاس يک يا ۲ساعت قبل از خواب، باعث طولاني تر شدن خواب مي شود، اين ميوه که مي توان آن را به صورت تازه يا خشک خورد يا از آب آن استفاده کرد، ضدالتهابي طبيعي است که باعث توليد «سيتوکينز» نوعي مولکول سيستم ايمني تنظيم کننده خواب مي شود.


مشکل: سندروم قاعدگي

راه حل: آهن مصرف کنيد

نتايج بررسي هاي جديد نشان مي دهد، پايين بودن ميزان آهن بدن، فرد را به سندروم قاعدگي مستعدتر مي کند.

نتايج تحقيقات انجام شده روي بيش از ۳هزار فرد طي ۱۰سال نشان داد، افرادي که روزانه بيش از ۲۰ميلي گرم ماده معدني مصرف مي کردند نسبت به افرادي که کمتر از ۱۰ميلي گرم آهن مصرف مي کردند، ۴۰درصد کمتر در معرض خطر سندروم قاعدگي قرار گرفتند. کافي است ميزان روزانه آهن موردنياز بدن خود را با مصرف يک فنجان سرلاک غني شده از آهن براي صبحانه، لوبياي سفيد يا اسفناج و ... تأمين کنيد.


مشکل: حساسيت به نور خورشيد

راه حل: مواد خوراکي محافظ پوست مصرف کنيد

اگرچه استفاده از کرم ضدآفتاب لازم است اما با مصرف برخي مواد غذايي مي توانيد مقاومت پوست را در برابر اشعه ماوراي بنفش افزايش دهيد.

کاروتنوئيد موجود در ميوه و سبزي از آفتاب سوختگي پوست پيشگيري مي کند. اغلب کرم هاي ضدآفتاب ترکيب ماوراي بنفش نور خورشيد را که به پوست مي رسد، فيلتر مي کند اما اين ماده غذايي حاوي کاروتنوئيد، در صورتي که به اندازه کافي تأمين شود، نور ماوراي بنفش را به خود جذب و از آسيب ديدگي پيشگيري مي کند. قوي ترين کاروتنوئيد بتاکاروتن است که در هويج، اسفناج و ليکوپن در هندوانه و گوجه فرنگي يافت مي شود. توجه داشته باشيد تأثير آن بلافاصله نيست و لازم است يک برنامه غذايي غني از کاروتنوئيد حداقل ۱۰ تا ۱۲ هفته داشته باشيد تا اثر کامل آن به دست بيايد.

روزنامه خراسان

براي دريافت جديدترين اخبار و مطالب روزانه در ايميل تو خبرنامه عضو شويد

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
تفریحی
پیشنهاد 2






اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    جنسیت شما ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3266
  • کل نظرات : 77
  • افراد آنلاین : 42
  • تعداد اعضا : 49
  • آی پی امروز : 114
  • آی پی دیروز : 465
  • بازدید امروز : 584
  • باردید دیروز : 2,262
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 9
  • بازدید هفته : 10,682
  • بازدید ماه : 35,359
  • بازدید سال : 579,476
  • بازدید کلی : 6,935,003
  • پخش زنده فوتبال
    مطالب پربازدید
    بازی انلاین مجله