loading...
مجله وبلاگی | بروز ترین مجله اینترنتی
وبلاگی بازدید : 337 بهار 1393 نظرات (0)

اگر نمي توانيد درست بشنويد، به صداهاي اطراف خود واکنش نشان دهيد، متوجه صحبت ها شويد و... همه اين موارد باعث کم شدن انگيزه و حتي منزوي شدن شما مي شود.به نقل از سايت «Readers digest» کاهش قدرت شنوايي مشکل شايعي است که در کودکان هم ديده مي شود.

اختلال در شنوايي و ناشنوايي عبارت است از کاهش توانايي يا ناتواني کامل در شنيدن، ناشنوايي دوعلت عمده دارد که عبارت است از: وجود مشکل در استخوان هاي کوچک گوش مياني که صدا را انتقال مي دهد يا مشکل در شاخه هاي عصب هشتم مغزي که صدا را به مغز انتقال مي دهد بنابراين دو نوع ناشنوايي وجود دارد:

ناشنوايي انتقالي، که در استخوان هاي کوچک موجود در گوش مياني تخريب مي شود و صدا را انتقال نمي دهد.

ناشنوايي حسي- عصبي، که در آن عصب هشتم مغزي( عصب شنوايي) اغلب به دلايل ناشناخته آسيب مي بيند. همچنين مي توان به ناشنوايي مختلط اشاره کرد که شامل هر دو نوع ناشنوايي انتقالي و حسي- عصبي مي شود.

يکي از بزرگ ترين علايم خطر که با کاهش قدرت شنوايي به وجود مي آيد اين است که مکرر از ديگران بخواهيد حرف خود را تکرار کنند. در واقع تصور مي کنيد که ديگران زير لب حرف مي زنند و به همين دليل صحبت هاي آن ها واضح شنيده نمي شود. به ويژه صداهاي زير در زنان و کودکان که به سختي شنيده مي شود. اين مشکل نه تنها روي روحيه شما بلکه روي اطرافيان نيز تاثير مي گذارد.


در مکان هاي شلوغ قادر به شنيدن نيستيد

فردي که دچار مشکل شنوايي است، در مکان هاي شلوغ از جمله هواپيما، خودرو، مهماني، رستوران و ... قادر به شنيدن نيست.اين مشکل باعث مي شود فرد نتواند در فعاليت هاي گروهي و جمع خانواده حضور فعالي داشته باشد؛ امري که تبعات متعددي به همراه دارد.

ادله زيادي نشان مي دهد که بين ميزان شنوايي و قابليت هاي فردي و اجتماعي ارتباط زيادي وجود دارد.


زياد کردن صداي ضبط يا تلويزيون

اگر به طور منظم صداي تلويزيون يا ضبط را بالا مي بريد به گونه اي که باعث شکايت ديگران مي شود اين امر نشان دهنده مشکل شنوايي است؛ از اين رو نياز به معاينه پزشک داريد. بلند کردن صداي ضبط توسط جوانان نيز مي تواند در آينده مشکل ساز باشد.


وزوز گوش:

وزوز گوش به ويژه پس از قرار گرفتن در معرض صداهاي بلند، مي تواند علامت خطر از دست دادن شنوايي باشد.

در صورت متوقف نشدن صداي وزوز گوش، به پزشک مراجعه کنيد.کودکاني که از وزوز گوش، دردگوش و سختي شنوايي گلايه دارند بايد معاينه شوند.


مشکل مکالمه با تلفن

فردي که مشکل شنوايي دارد، هنگام مکالمه با تلفن نيز دچار مشکل مي شود به ويژه اگر از تلفن همراه استفاده کند.برخي مردم از تبعات درمان نکردن مشکل شنوايي آگاه نيستند. افرادي که با مشکل شنوايي مواجهند علاوه بر منزوي شدن، دچار افسردگي نيز مي شوند.


علل ناشنوايي يا کم شنوايي:

مادرزادي در اثر توارث ژنتيکي

عفونت هاي مزمن گوش مياني يا گسترش عفونت به گوش داخلي، توليد موم گوش به مقدار زياد ،اختلالات رگ هاي خوني از جمله بالا بودن فشار خون

صدمه به سر

تومور

لخته هاي خوني که در رگ هاي کوچک تغذيه کننده عصب شنوايي ايجاد مي شود.

مولتيپل اسکلروز(ام.اس)

سفليس

اختلالات انعقاد خون

عفونت ويروسي مثل اوريون

قرار گرفتن طولاني مدت در معرض صداهاي ۸۵ دسي بل يا قوي تر،بالا رفتن سن، بيشتر افراد بالاي ۶۵ سال در شنيدن صداهاي زير(با فرکانس بالا) مشکل دارند.


عوامل افزايش دهنده خطر

سابقه خانوادگي ناشنوايي مادرزادي يا اکتسابي

مصرف داروهايي مثل ضد التهاب هاي غير استروييدي، سيس پلاتين، اريترومايسين ها، جنتامايسين، استرپتومايسين، توبرامايسين، کينين، دوزهاي بالاي آسپرين و ساير داروها. افرادي که در مشاغلي مشغول به کار هستند يا تفريحاتي دارند که سطح صدا در آن بالاست، مثل نواختن سازهاي سنگين يا کارگراني که با مته هاي بادي قوي آسفالت خيابان را مي کنند.


پيشگيري

از مصرف طولاني مدت يا مصرف مقادير بالاتر از دوزهاي طبيعي داروهايي که باعث ناشنوايي مي شود، خودداري کنيد.در صورت وجود بيماري هاي زمينه ساز ناشنوايي، به ويژه عفونت هاي گوش و مشکلات آلرژيک و تنفسي، به پزشک مراجعه کنيد.از قرار گرفتن طولاني مدت در معرض صداي بلند خودداري کنيد. اگر چاره اي نيست، از محافظ هاي مناسب گوش استفاده کنيد.


اصول کلي براي درمان

شنوايي سنجي و آزمون هاي شنوايي با يک ديا پازون( آزمون رينه) براي تشخيص اختلالات شنوايي، با کمک اين بررسي ها مي توان شدت و الگوي هرگونه مشکل شنوايي و نوع ناشنوايي(انتقالي يا حسي- عصبي) را تعيين کرد.با انجام کارهاي نسبتاً ساده مانند در آوردن موم گوش يا ترميم پارگي پرده گوش ممکن است مشکل شنوايي برطرف شود.اگر ناشنوايي به مصرف داروها مربوط باشد، تغيير در ميزان مصرف يا قطع مصرف دارو ممکن است کمک کننده باشد.گاهي جراحي براي ناشنوايي از نوع انتقالي اگر ناشنوايي دايمي يا ناتوان کننده باشد.

در صورت توصيه، از سمعک استفاده کنيد و کار با آن را ياد بگيريد.در صورت لزوم، گفتاردرماني و بازتواني گفتاري اگر مشکل شنوايي داريد تلاش کنيد منزوي نشويد و به فعاليت هاي اجتماعي خود ادامه دهيد. انزوا باعث بيشتر شدن مشکلات ارتباطي و سرخوردگي مي شود و سازگاري را نيز مشکل تر مي کند.

روزنامه خراسان
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
تفریحی
پیشنهاد 2






اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    جنسیت شما ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3266
  • کل نظرات : 77
  • افراد آنلاین : 37
  • تعداد اعضا : 53
  • آی پی امروز : 635
  • آی پی دیروز : 646
  • بازدید امروز : 5,337
  • باردید دیروز : 4,803
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 41,792
  • بازدید ماه : 107,212
  • بازدید سال : 651,329
  • بازدید کلی : 7,006,856
  • پخش زنده فوتبال
    مطالب پربازدید
    بازی انلاین مجله